czwartek, 6 października 2011

122 # edycja weekendowej piekarni


Bardzo się cieszę,ze weekendowa piekarnia powrócila po wakacyjnym lenistwie.
Oczywicie powrócila z bardzo smakowitymi propozycjami.

Dzis na dobry początek proponuje bardzo latwy i egzotycznie pachnący chleb:

Chleb z prażoną śmietanką i kuminem

Pate fermentee:
220 g białej pszennej maki chlebowej
0,5 g świeżych drożdży
5 g soli
170 g wody

Przygotowanie: Wszystkie składniki pate wymieszać w misce, zostawić na 2 godziny w temperaturze pokojowej, następnie zostawić w lodowce na całą noc.

Na prażona śmietankę:
150 g śmietanki kremówki

Ciasto właściwe:
270 g białej pszennej mąki chlebowej
20 g mąki pszennej razowej
150 g wody
8 g świeżych drożdży
pate fermentee
50g prażonej śmietanki
7 g soli
10 g kuminu

Przygotowanie: Aby przygotować prazoną śmietankę, należy ją powoli gotować na małym ogniu, aż cała woda wyparuje, oddzieli się tłuszcz, a cukry i białka mlekowe zmienią się w brunatne okruszki. Ze 150g pozostanie około 70g, z czego do przepisu potrzeba 50g.

Gdy śmietanka stygnie, z lodówki wyciągnąć pate fermentee.

Potem zabieramy się za ciasto chlebowe. Drożdże rozpuścić w 50g wody. Resztą płynu rozprowadzić zaczyn. Wymieszać ze sobą wszystkie składniki ciasta za wyjątkiem soli. Wyłożyć na stół i zagniatać kilka minut. Dodać sól, kontynuując zagniatanie (kolejne 5-6 minut). Powinno powstać gładkie i lśniące ciasto, które wkładamy do miski by wyrosło przez ok. 1 1/2 godziny, składając je raz po 45 minutach. Po tym czasie ciasto należy odgazować, złożyć w owalny bochenek i umieścić w koszu złączeniem do góry. Zostawić do wyrośnięcia na ok. 50 minut, a w tym czasie rozgrzać piec z kamieniem do 250 stopni (lub na maksimum Waszych piekarników). Przed pieczeniem chleb należy naciąć, ew. posmarować wybraną glazurą i włożyć delikatnie na kamień. Od razu zmniejszyć temperaturę do 220 stopni Celsjusza i piec z parą 15 minut. Potem parę wypuścić i dopiekać jeszcze 20 minut.

3 komentarze:

  1. Właśnie zabrałam się za ten chleb, niestety miałam problemy ze śmietanką. Dwa razy podchodziłam do tego :) a jak u Ciebie to wyszło?

    OdpowiedzUsuń
  2. Gotowałam i mieszałam i gotowałam i mieszałam cały czas. Wyszło chyba dobrze. Chleb wyszedł bardzo aromatyczny , nam bardzo smakował. Chociaz mój najmłodszy syn nie był nim zachwycony,mówił ,że jakis dziwny ten chlebek. Ale on ma 3 lata ,a do pewnych smaków trzeba dorosnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja już wiem co źle ze śmietanką zrobiłam, ale chleb wyszedł pyszny.
    Zabawne, i dziwne! moja 5 letnia córka też nie chce jeść tego chleba, mimo, że ją trochę oszukałam i przycięłam chleb (je tylko chleb, który wygląda jak ze sklepu, z foremki, w kształcie kwadratowej kromki :)

    OdpowiedzUsuń